מה זה בדיוק ״סדנא״? ומה הכוונה ב-״אקספלורטורית״? | |
באופן עקרוני, ״סדנא״ היא פורמט הוראתי שבו מנצלים את הזמן המשותף בכיתה בכדי להתמודד עם פתרון בעיות באופן אקטיבי (״בידיים״) ובהנחיה שוטפת של סגל הקורס (בניגוד ל ״הוראה פרונטלית״ שבה הסטודנטים פסיביים, ובניגוד ל-״תרגילי בית״ הנעשים באופן עצמאי וללא הנחיה). כמו שיש מנעד רחב של שיעורים פרונטליים, יש גם הרבה סוגים של סדנאות. בקורס שלנו, מטרת הסדנה היא לאפשר לסטודנטים להתמודד עם שאלות מחקריות העולות מהתוכן הנלמד בשיעור. הסדנאות יהיו ״אקספלורטוריות״ בכך שהאתגר העיקרי בהן יהיה חשיבתי, ושמרחב האפשרויות (והפתרונות למטלות) יהיה יחסית גדול (אך עם קושי שהולך ונבנה בהדרגה). אופי העבודה בסדנאות הוא פתוח וגמיש, ואינו מסתכם רק בהשלמת שורות קוד בודדות. לעומת זאת, הנה כמה דוגמאות לדברים שכן נעשה: נייצר ונציג באופן ויזואלי תופעות שנלמד עליהן בשיעור; נבחן השערות וננסה לתת להן תמיכה מחזקת (או מחלישה); נשאל (וננסה לענות על) שאלות בסגנון ״מה יקרה אם…?״ ; נסתכל על תהליכי בחירה אנושית והמלצה אלגוריתמית מפרספקטיבות שונות, באופן הוליסטי, ובהקשרים רחבים; ובעיקר, נבחן את היכולת שלנו (ושל הכלים הקיימים) לעשות אבסטרקציה טובה של המציאות, כפי שהיא מתבטאת במערכות המלצה, וכפי שהיא מתקיימת בראי מערכות לומדות. |
ידע ומיומנויות נדרשים | |
חובה היכרות עם פייתון, ובפרט עבודה במתכונת object oriented. חובה היכרות בסיסית ונסיון כלשהו בעבודה עם scikit learn (אפילו ברמה בסיסית). כל המטלות יכללו עבודה שוטפת עם numpy ו-pandas, וכן עם matplotlib - מאד מומלץ להתנסות מראש. הסדנאות תתנהלנה כולן ב-jupyter notebooks על שרתי collab - מאד מומלץ להתנסות בכך לפני הקורס. אין הכרח לדעת לעבוד עם חבילות deep learning כגון pytorch או tensorflow, אך זה בהחלט יהווה יתרון. |
מטלות הקורס - בזוגות או ביחידים? | |
כל מטלות הקורס - שיעורי הבית, הסדנא הכיתתית, ופרויקט הסיום - יעשו בזוגות. הזוגות יהיו קבועים ויקבעו בתחילת הסמסטר על ידי הסטודנטים. נשמח לעזור בציוות סטודנטים הזקוקים לכך. |
תרגילי בית - קושי ועומס | |
מטרת החלק המעשי בקורס היא לייצר אתגר אינטלקטואלי, והתרגילים והסדנאות בנוים בהתאם. ככלל, בתרגילי הבית תתבקשו לממש דברים שנלמדו בכיתה (מודלי למידה, מודלים התנהגותיים, מדדים, וכד׳) שישמשו אתכם בסדנא. תרגילי הבית הם אמנם תרגילי תכנות במהותם, אך אין זה קורס בלימוד תכנות או במיומנויות תכנות. צוות הקורס בונה את התרגילים כך שסטודנטים העומדים בדרישות הקדם ועם רקע מתאים יוכלו לפתור אותם בפרק זמן סביר. |
מה קורה אם נגמר זמן השיעור ולא סיימנו את כל המטלות בסדנא? | |
אין בעיה - תוכלו להמשיך לעבוד עליה בבית, ולהגיש אותה עד השבוע הבא. הסדנאות מתוכננות כך שניתן יהיה לסיים את רובן בכיתה, אך בהחלט יתכנו מצבים שבהם תדרשו להשלים עבודה בבית. |
נוכחות בשיעור ובסדנא | |
הנוכחות בשיעורים ובסדנאות היא חובה, וזאת גם בשל התלות שנוצרות מעבודה בזוגות. מותר לפספס שיעור, באישור מראש ומסיבות מוצדקות. |
מה יהיה עם הקורונה? | |
אנחנו לא יודעים. אבל מבחינת הפורמט של השיעורים והסדנאות - פיזי, היברידי, או רק מרחוק - נפעל בהתאם לנהלים שיקבע הטכניון לקראת תחילת הסמסטר. אנו כמובן מקוים שיתאפשר לנו לקיים את הקורס באופן פיזי, אך בו בזמן נערכים לתרחישים אחרים. |
פרויקט סיום | |
פרטים מדויקים לגבי הפרויקט ינתנו בהמשך. בגדול, אופיו יהיה מעשי, והדגש (כמו בשאר הקורס) יהיה על התמודדות עם אתגרים חשיבתיים (ולא בהכרח עם היקף תכנותי גדול). |
איפה אפשר לקרוא יותר על תוכן הקורס? | |
הקורס שלנו הוא קורס חדש לגמרי - הוא לא מבוסס על קורסים קיימים או על ספרי לימוד. אם בכל זאת מסקרן אתכם לקרוא קצת על סוגיות כלליות שנדון בהם, אתם מוזמנים לעיין ברשימת המאמרים הקשורים (ראו באתר). אלו לא בהכרח מאמרים שנלמד במהלך הסמסטר, אבל הם כן עוסקים בנושאים שנושקים לתכני הקורס. |